Hvem vil være millionær

Gaming og gambling

3

Hvem vil være millionær?

I tv-quizzen Hvem vil være millionær? gælder det om at vinde en million ved at svare rigtigt på 15 spørgsmål. Det lyder enkelt og gevinsten ligger lige til højrebenet, hvis ikke det var fordi…

Der er tale om en vidensquiz. Derfor er det rimeligt at tro, at man godt kan vinde, for spørgsmålene drejer sig om almen viden. Alligevel er tilfældigheden stor, fordi der kan optræde spørgsmål, som deltageren er helt blank i. Det er quizzens spændingselement.

Hvem vil være millionær? er ikke et gambling spil, for deltageren har ingen indsatser. Der er intet at tabe og ingen mulighed for at forsøge igen. Og tv-stationen har ingen interesse i at vinde, for gevinsten er en del af programmets omkostninger.

I gambling spil fordeles pengene altid mellem parterne – og spiludbyderen tager sin part. Her er der kolossale pengebeløb i spil. Spiludbyderens økonomi beror på, at mange spiller og kun få vinder. Jo flere spillere, jo større afkast. Risikoen for at tabe i sidste ende, har spiludbyderen kalkuleret med. Den er meget, meget lille.

Spilleren har altid en chance for at vinde (ellers er spillet ikke lovligt), men den er meget, meget lille.

Økonomien ser fornuftig ud fra begge sider, indtil spilleren bliver besat af at ville vinde, at ville vinde det tabte tilbage…

I dette tema skal du kunne:

  • uddrage essensen af statistisk materiale
  • læse og forstå udvalgte poster i en virksomheds årsregnskab
  • vurdere pengestrømme mellem spillere og spiludbydere
  • diskutere spilleres forhold til at vinde
Hellere sagt end...

For at belyse om problemspillere er mere villige til at satse i spil endikke-problemspillere, er begge grupper blevet spurgt om, hvorvidt de foretrækkerat få 1.000 kr. at spille for i et spil, hvor chancen for at vinde detdobbelte er 25 pct., i forhold til at få 500 kr. uden at spille. Ikke overraskendevælger væsentligt flere problemspillere end ikke-problemspillere –45 mod 20 pct. – at spille frem for ikke at gøre det, selvom det gennemsnitlige resultat er det samme, dvs. spillet vil i gennemsnit også give 500 kr.

(Kilde: Ludomani II. Faktorer af betydning for spilleproblemer, s49, SFI, 2008)

Vinderchancer

Her er samlet et uddrag af en oversigt fra Danske Spil, der viser vinderchancer og tilbagebetalingsprocenter i forskellige spil.

 

Spil

Chance for førstepræmie

 Chance for gevinst

 

 

Lotto

1 / 8.347.680

1 / 61

 

 

Onsdags Lotto

1 / 12.271.512

1 / 51

 

 

Eurojackpot

1 / 59.325.280

1 / 20,6

 

 

Keno
(niveau 10)

1 / 2.147.181

1 / 7

 

 

Joker

1 / 10.000.000

1 / 100

 

 

Millionlotteriet

12 / 450.000

1 / 32,4

 

 

Tips 13

1 / 1.594.323

1 / 607

 

 

Tips 12

1 / 531.441

1 / 1839

 

 

Måljagt

1 / 1.000.000

1 / 1.000.000

 

 

Mini Quick

3 / 3.000.000

1 / 5

 

 

Million Quick

3 / 2.500.000

1 / 4

 

 

Mega Quick

1 / 2.500.000

1 / 3

 

 

Bogstavjagt Quick

1 / 1.000.000

1 / 3

 

 

Lotto Quick

1 / 1.000.000

1 / 4

 

 

Sænke Slagskibe Quick

1 / 1.000.000

1 / 3

 

 

Bingo Quick

3 / 1.000.000

1 / 3

 

 

Guld Quick

1 / 1.250.000

1 / 3

 

 

Diamant Quick

5 / 1.500.000

1 / 3

 

 

EM Quick

1 / 2.500.000

1 / 3

 

 

VM Quick

1 / 1.000.000

1 / 3

 

 

MegaJul Quick

4 / 2.500.000

1 / 3

 

 

Julekalender Quick

2 / 1.900.000

1 / 2

 

 

4-mands Bingo Quick

1 / 250.000

1 / 1

 

 

Classic Bingo

1 / 13.698 (Jackpot)

Variabel *)

 

 

Stjernedrys Bingo:

1 / 3.145 (Jackpot)

Variabel *)

 

 

 

I tabellen her kan du se tilbagebetalingsprocenterne på udvalgte spil, dvs. hvor stor en del af den samlede sum af spillernes indsatser indgår i præmiesum til vinderne.

 

 

 

Spil

% til spillerne

 

 

 

Lottospil/Joker

45

 

 

 

Eurojackpot

50

 

 

 

Millionlotteriet

50,88

 

 

  

Keno

55

 

 

 

Den Lange

87

 

 

 

Matchen

60

 

 

 

Vinderen

60

 

 

 

Resultatet

60

 

 

 

Måljagt

60

 

 

 

Tips 13 / Tips 12

45

 

 

 

Mini Quick

49,09

 

 

 

Million Quick

57,9

 

 

 

Mega Quick

60

 

 

 

Bogstavjagt Quick

53,92

 

 

 

Lotto Quick

50

 

 

 

Sænke Slagskibe Quick

50

 

 

 

Bingo Quick

50,47

 

 

 

Guld Quick

59

 

 

 

Diamant Quick

59

 

 

 

EM Quick

60,59

 

 

 

VM Quick

52

 

 

 

MegaJul Quick

60

 

 

 

JulekalenderQuick

51,88

 

 

 

4-mands Bingo Quick

55,19

 

 

  

Classic Bingo

54

 

 

 

Stjernedrys Bingo

54

 

 

(kilde: Danske Spil)

https://danskespil.dk/om/koncernen/tidslinje/index.html#popup/vinderchancer

 

Det er vigtigt at vide
  • at chancen for at vinde i Lotto er 1 ud af 8.347.680
  • at chancen for at vinde på rouletten eller på en spilleautomat ikke er meget større
  • at chancen for at vinde på spil, der ligger i grænselandet mellem viden og tilfældigheder (f.eks. Poker og Odd’set) kræver en betydelig grad af egenkontrol og selvdisciplin.
  • at chancen for at vinde det tabte tilbage antagelig ikke er større end chancen for at ramme de syv rigtige Lottotal

(kilde: Center for Ludomani)

Regnskabstal Danske Spil

Spilleindtægt                   8.780

Præmier                          4.876

BSI (Indtægt-præmier)    3.904

Resultat                          1.629

Udlodning i alt (tips)        1.576

Statsafgifter                    1.126

Samfundsmæssigt           2.786

overskud

(2011, mio. kr.)

(Kilde: Danske Spil)

Viden om spil

Det viser sig, at problemspillere har en mere urealistisk vurdering af deres evner til at vinde i spil end ikke-problemspillere. Således mener flere problemspillere end ikke-problemspillere, at gambling er en måde at tjene penge på, hvis man er dygtig. Tilsvarende tilkendegiver flere problemspillere end ikke-problemspillere, at de er uenige i, at dygtighed ikke spiller nogen rolle for sandsynligheden for at opnå en gevinst.

Hvad angår kendskab til tilbagebetalingsprocenter på forskellige spil og den maksimale præmie på nogle af disse, er kendskabet for både problemspillere og ikke-problemspillere begrænset. Godt nok angiver flere problemspillere end ikke-problemspillere, at de kender tilbagebetalingsprocenterne og de maksimale præmier, men det viser sig i de fleste tilfælde, at deres bud på begge dele er forkerte. Et flertal især blandt problemspillerne angiver således tilbagebetalingsprocenter og maksimale præmier, som er mindst 10 pct. for store eller for små.

(Kilde: Ludomani II. Faktorer af betydning for spilleproblemer s. 10-11, SFI 2008)

Opgaver

Se på listen fra Danske Spil over vinderchancer.

  • Vurder spillene i forhold til gevinst- og vinderchancer. Hvilket spil giver størst vinderchance?
  • Hvilket spil giver størst gevinstchance?
  • Vurder spillene i forhold gevinst- og vinderchancer og størrelsen af indsats (læs mere om de enkelte spil på www.danskespil.dk). Hvad skal man spille, hvis man er en meget forsigtig spiller?
  • Undersøg listen over tilbagebetalingsprocenter. Hvilket spil giver den største tilbagebetalingsprocent?
  • Undersøg, hvorfor Tips kun har en tilbagebetalingsprocent på 45.
  • Hvad stor er den gennemsnitlige tilbagebetalingsprocent i 2011 i Danske Spil?  

Læs uddraget af Viden om spil

  • Gør rede for hovedpunkterne i teksten.
  • Diskuter, om det er væsentligt at kende til tilbagebetalingsprocenter, i de spil man spiller.
  • Diskuter, hvorfor problemspillere åbenbart har et urealistisk forhold til deres evner til at vinde i spil.